Terug

PEP Lab

PEP! werkt aan oplossingen voor het verhogen van gelijke kansen in het onderwijs. Dit doet deze organisatie door het inzetten van rolmodellen doorheen al hun projecten. “Als ik het kan, kan jij het ook” is de slagzin waarmee PEP! het tij wil keren.

Onderzoek toont aan dat het Vlaamse onderwijs onderaan de OESO-lijst van onderwijsgelijkheid bengelt. Gelijke kansen in het onderwijs zijn erg belangrijk voor de intellectuele, maatschappelijke en culturele ontwikkeling van jongeren. PEP! werd opgericht door jongvolwassenen met een migratieachtergrond die hun persoonlijke ervaringen met ongelijke kansen bevestigd zagen in verschillende wetenschappelijke onderzoeken.

Via coaching kunnen jongeren uit kansengroepen terecht bij een ‘rolmodel’. Samen werken ze aan het behalen van betere schoolresultaten, bekijken ze de keuzemogelijkheden na het ontvangen van een B- of C-attest en stellen ze een stappenplan op om de onderwijscarrière te verbeteren. Om het complexe onderwijslandschap uit te leggen aan de jongeren en hun ouders, organiseert PEP! sensibiliseringscampagnes waar rolmodellen er oa uitleggen wat het watervalsysteem is of het verschil tussen de A- en B-stroom. Verder is PEP! dagelijks bereikbaar voor ondersteunende hulp en informatie.

 Op de ‘Young Diversity x New Technology’ beurs van PEP! ontdekten kansenjongeren nieuwe technologieën, concrete toepassingen in de bedrijfswereld, de evolutie op de arbeidsmarkt en de jobs van rolmodellen. 500 bezoekers werden aangespoord om een geïnformeerde studiekeuze te maken en hogere verwachtingen voor zichzelf op te leggen. “Want als het rolmodel het kan, kan ik het ook.”

 Coördinator Nadia El Marnissi: “In ons eerste jaar hebben we 150 jongeren gecoacht en werden we ook gevraagd onze visie over diversiteit en onderwijs te delen. Hiermee bereikten we regelmatig de media. De behoefte aan onze werking is groot.”

Nieuws over dit project